Onze downloads in PDF

- - Tobi Talent - -

Jij bent een Product.

Niet alleen voor de verkoop van een product heb je een marketing en communicatie strategie nodig, maar ook in de dagelijkse omgang met collega’s en klanten.

Alles heeft namelijk te maken met het beeld dat je, van jezelf of van het bedrijf waar je voor werkt, naar buiten brengt.

Zo kan dus jouw woordkeuze of manier van kleden heel veel zeggen over wie je bent. Jouw manier van handelen, de wijze waarop je werk aflevert of de snelheid van je werk zijn mede bepalend voor de manier waarop een ander over jou denkt.

Uiteraard kan je ervoor kiezen om hier niet bij stil te staan, dan adviseren wij ook om niet verder te lezen.

Voor een ieder die hier wel bij stil wil staan willen we e.a. uitleggen. Want als werkzoekende ben je een product. Misschien een stuk gereedschap of een vraagbaak maar bekijk jezelf eens als een product dat je wilt verkopen. Hoe pak je dat aan? Zonder kennis van marketing kan je zelf al bedenken wat bij jou werkt. Daarvoor moet je even gaan kijken naar de manier waarop jij een ander beoordeelt.

RealTobi131209-2Zo heb je al een mening als iemand in ongepaste kleding verschijnt of kan je jezelf storen aan een te luide stem, een gek lachje of een mobiel dat op een verkeerd moment gaat. Maar ook over het leveren van diensten door derden hebben we een mening of de kwaliteit van een product en het gebruiksgemak of levensduur zijn ook aspecten waar wij onze mening op baseren.

Hoe zou je nu jezelf als product bezien?

Daarvoor zal je in de schoenen van een ander moeten stappen en eens objectief naar jezelf kijken. Geen gemakkelijke opgave, zeker niet voor iemand die tevreden is met zichzelf. Maar probeer het eens, gewoon naar jezelf kijken door de ogen van een ander, wat zie je dan. Die reflectie van jezelf is nu net datgene wat je collega’s of klanten zien. Is het iets dat je bevalt of zijn er dingen voor verbetering vatbaar? Je kleding misschien, je taalgebruik of je werkwijze? Allemaal aspecten die bepalen of jij als product verkoopbaar bent.

Als je eenmaal bewust bent van jouw beeld bij anderen kan je daar ook profijt uit halen.

Dan kan je echt aan de slag om jezelf succesvol in de markt te zetten. Je kan misschien gaan werken aan het vergroten van jouw kennis in je vakgebied, je communicatie aanpassen aan de situatie of jezelf kleden voor de gelegenheid. Allemaal mogelijkheden om jezelf te promoten.